Tuba enquete TU Delft |
Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )
![]() ![]() |
Tuba enquete TU Delft |
Wed 3 February 2010 - 11:29
Bericht
|
|
|
Nieuw lid ![]() Berichten: 8 Sinds: 3 February '10 geen Dirigent |
Hallo allemaal,
Voor mijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft moet ik een transportmiddel voor een groot product ontwerpen. Ik heb als product de Tuba gekozen en zo ben ik op dit forum terecht gekomen. Ik hoop dat de tuba- of sousafoonspelers (of andere grote blaasinstrumenten, liefst zwaarder dan 10 kilo) op dit forum mij willen helpen door onderstaande vragenlijst in te vullen. Alvast bedankt! Mvgr, Wilco Hoogeveen, 1e jaars IO student. Vragenlijst: - Wat is uw leeftijd? - Wat is uw geslacht? - Werkt u nog? - Zo ja; wat voor een werk doet u? - Wat voor een instrument speelt u? - Hoe lang bespeelt u uw instrument al? - Waar bespeelt u uw instrument? - Hoe vaak bespeelt u uw instrument? - Waar bewaart u uw instrument? - Hoe vervoert u uw instrument? - Hoe groot is de afstand naar het repetitielokaal? - Waar ondervindt u problemen in het vervoer van uw instrument? - Hoe lost u die problemen op? - Wat is volgens u de beste oplossing om die problemen te voorkomen? |
|
|
|
Wed 3 February 2010 - 20:06
Bericht
|
|
|
Nieuw lid ![]() Berichten: 6 Sinds: 14 January '10 Harmonie harmonie irene Eb Bas - schenkelaar eb, cerveny bb - yamaha 60c4 |
- Wat is uw leeftijd? 17jaar - Wat is uw geslacht? mannelijk - Werkt u nog? zit nog op de opleiding landbouwmechanisatietechniek - Zo ja; wat voor een werk doet u? - - Wat voor een instrument speelt u? tuba - Hoe lang bespeelt u uw instrument al? 4-5jaar - Waar bespeelt u uw instrument? thuis en bij de harmonie - Hoe vaak bespeelt u uw instrument? elke dag - Waar bewaart u uw instrument? neerzetten in de woonkamer - Hoe vervoert u uw instrument? in een grote koffer - Waar ondervindt u problemen in het vervoer van uw instrument? dat de tuba maar net op de achterbank past, en in sommige auto's past hij helemaal niet. - Hoe lost u die problemen op? ander vervoer regelen - Wat is volgens u de beste oplossing om die problemen te voorkomen? geen idee. |
|
|
|
Wed 3 February 2010 - 22:08
Bericht
|
|
|
Dankjewel voor het reageren!
|
|
|
|
Thu 4 February 2010 - 11:06
Bericht
|
|
|
Nieuw lid ![]() Berichten: 4 Sinds: 2 February '10 Harmonie Nut en Vermaak Zundert Bb Bas - Conn - geen idee |
Vragenlijst:
- Wat is uw leeftijd? 31 - Wat is uw geslacht? man - Werkt u nog? ja! - Zo ja; wat voor een werk doet u? ambtenaar - Wat voor een instrument speelt u? tuba, Bombardon, sousafoon - Hoe lang bespeelt u uw instrument al? 5 jaar (nu 2 jaar tuba) - Waar bespeelt u uw instrument? thuis, op straat, in concert met harmonie, dus in cafezalen Hoe vaak bespeelt u uw instrument? nagenoeg dagelijks - Waar bewaart u uw instrument? thuis, in een trapkast, in een case - Hoe vervoert u uw instrument? met de auto - Waar ondervindt u problemen in het vervoer van uw instrument? moet de auto gebruiken, terwijl ik maar 400 m hoef te rijden, lopen is te zwaar, fiets paast niet. - Hoe lost u die problemen op? nu niet - Wat is volgens u de beste oplossing om die problemen te voorkomen? een goede transportfiets of bakfiets is geschikt, maar neemt ruimte in, een draagarm zoals je die jaren geleden bij attachekoffers zag kan een oplossing zijn, maar zorgt voor onbalans op de fiets. |
|
|
|
Fri 5 February 2010 - 12:52
Bericht
|
|
![]() Postend lid ![]() ![]() ![]() Berichten: 50 Sinds: 21 October '03 harp en luit Bb Bas - Ook in te huren op Eb Bas |
Opmerkelijke vraagstelling. Ik zal een poging wagen.
Vragenlijst: - Wat is uw leeftijd? 47. Deze heb ik wel goed. - Wat is uw geslacht? man. Deze ook. - Werkt u nog? ja. - Zo ja; wat voor een werk doet u? ik zie niet in wat voor relatie dat heeft met het ontwerpen van een transportmiddel. - Wat voor een instrument speelt u? Es-bas. - Hoe lang bespeelt u uw instrument al? 3 maanden. - Waar bespeelt u uw instrument? Op een stoel. Weet niet zeker of dit het meest gewenste antwoord is op deze vraag. Irt het onderwerp transportmiddel is het wellicht van belang dat de stoel meestal staat in het dorpshuis, waar de muziekvereniging waar ik lid van ben, wekelijks oefent. - Hoe vaak bespeelt u uw instrument? Ook irt het onderwerp transportmiddel is mijn antwoord: 1 keer per week. - Waar bewaart u uw instrument? Thuis. - Hoe vervoert u uw instrument? Automobiel. - Waar ondervindt u problemen in het vervoer van uw instrument? Grootte van de koffer, en het gewicht van koffer met instrument. - Hoe lost u die problemen op? Koffer thuis laten en alleen het instrument meenemen. - Wat is volgens u de beste oplossing om die problemen te voorkomen? Dat is de taak van de ontwerper. |
|
|
|
Fri 5 February 2010 - 20:18
Bericht
|
|
|
Bedankt voor het reageren. De vragen zijn inderdaad niet allemaal even nuttig voor het onderwerp transport zelf, maar in de huidige fase van mijn project moet ik een goed beeld van mijn doelgroep (tubaspelers) schetsen; hoe vaak spelen zij, wat is hun leeftijd, etc. Later ga ik de problemen die er zijn bij het vervoeren van een tuba zijn verder onderzoeken en zal ik ook nog een orkest in de buurt bezoeken om daar dieper op in te gaan.
Een vraag die ik nog wel vergeten ben om er bij te zette is "Hoe ver is het reizen van uw huis naar de repetitieruimte?". Ik weet alleen niet hoe ik mijn eerste bericht kan aanpassen... |
|
|
|
Sun 7 February 2010 - 11:10
Bericht
|
|
![]() brassinfo.nl Berichten: 760 Sinds: 31 October '03 David - Zwolle Eb Bas - besson 982 - b tilz M2 |
Een vraag die ik nog wel vergeten ben om er bij te zette is "Hoe ver is het reizen van uw huis naar de repetitieruimte?". Ik weet alleen niet hoe ik mijn eerste bericht kan aanpassen... Je kunt het bericht niet aanpassen, daar heb je rechten voor nodig. Ik heb de vraag ertussen gezet. -------------------- |
|
|
|
Mon 8 February 2010 - 08:32
Bericht
|
|
![]() Postend lid ![]() ![]() ![]() Berichten: 50 Sinds: 21 October '03 harp en luit Bb Bas - Ook in te huren op Eb Bas |
Antwoord op de nabrander: 11,6 km.
|
|
|
|
Wed 10 February 2010 - 08:55
Bericht
|
|
|
Nieuw lid ![]() Berichten: 6 Sinds: 14 January '10 Harmonie harmonie irene Eb Bas - schenkelaar eb, cerveny bb - yamaha 60c4 |
om mijn lijst voledig te maken: 7km
|
|
|
|
Wed 10 February 2010 - 12:41
Bericht
|
|
![]() Bekend lid ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 113 Sinds: 12 January '05 Ere zij God Damwoude; Bernlef Eb Bas - Besson Sovereign - Courtois |
- Wat is uw leeftijd?
22 jaar - Wat is uw geslacht? Vrouw - Werkt u nog? Ja en studie - Zo ja; wat voor een werk doet u? Huishoudelijke hulp en opleinding tot apothekersassistent - Wat voor een instrument speelt u? es-bas - Hoe lang bespeelt u uw instrument al? 1,5 jaar - Waar bespeelt u uw instrument? Ehhh...nou thuis en op de vereniging - Hoe vaak bespeelt u uw instrument? 2 keer repeteren in de week en 3 uur thuis - Waar bewaart u uw instrument? In de koffer in de bijkeuken - Hoe vervoert u uw instrument? In de auto - Hoe groot is de afstand naar het repetitielokaal? 800m en 10 km - Waar ondervindt u problemen in het vervoer van uw instrument? Je bent altijd verplicht om in de auto te gaan en de bas moet ook in de auto passen. Verder vind ik stukken lopen met de koffer ook best nog wel zwaar ondanks de wieletjes - Hoe lost u die problemen op? Tsja...niet. Gewoon in de auto gaan - Wat is volgens u de beste oplossing om die problemen te voorkomen? Geen idee -------------------- www.ezgdamwoude.nl
|
|
|
|
Thu 11 February 2010 - 10:06
Bericht
|
|
Leuk hoor zo'n enquete op internet. Ik vond het wat zielig voor de vraagsteller, nu al 440 keer bekeken en slechts 4 reacties. Terwijl er ongeveer 440/30*4=58 bassisten de vraag gezien moeten hebben. KOMOP MENSEN help deze student. Dus ik dacht, laat ik het eens invullen.
Maarja, er is natuurlijk ook een nadeel. Gisteren werd ik door mijn dirigent aangesproken op mijn thuisrepeteer-gedrag. Je hebt ingevuld dat je 1 keer per week op je instrument speelt. Dat is 1 keer bij de vereniging en dus 0 keer thuis!!!!! Foei. Dus ik heb hem uitgelegd dat ik heb aangegeven met welke frequentie ik met die toeter aan het slepen ben. Daar gaat het de vraagsteller tenslotte om. Toch? Als Wilco ook wilt weten hoevaak ik thuis het apparaat uit de koffer haal en er zonder transportellende op speel, dan moet hij dat ook maar vragen. Kortom, de vraagstelling is niet duidelijk. En bij het interpreteren van de antwoorden moet hiermee rekening gehouden worden. Ik denk bijvoorbeeld dat harmangssl niet dagelijks 7 km met z'n toeter aan het slepen is. Ook moet Wilco niet denken dat ik maar 3 maanden ervaring heb met een groot instrument. Ik speel pas 3 maanden op de Es-bas, maar daarvoor heb ik al 20 jaar Bes-bas gespeeld. Maar hiernaar werd niet gevraagd. Evenmin als naar mijn favourite broodbeleg. Maar dit doet allemaal niet terzake, toch? Bij deze hoop ik mijn dirigent wat gerustgesteld te hebben. Maar mensen, vul deze lijst nu maar gewoon in. Wie weet worden we binnenkort verrast met een super handige oplossing voor het vervoeren van ons mooie instument. En voor de mensen die anders niet kunnen slapen: het is pindakaas. |
|
|
|
Thu 11 February 2010 - 19:14
Bericht
|
|
|
Nogmaals, vragen die niet direct betrekking hadden op het vervoer van de tuba waren bedoeld om een beeld van de gebruikersgroep te schetsen. Daarnaast geef ik toe dat mijn vraagstelling niet overal even sterk/duidelijk is, maar dit is dan ook mijn eerste ontwerpproject en onderzoek ooit, dus ik leer hier alleen maar van. Ik wil iedereen die gereageerd heeft bedanken, ik neem de problemen die er zijn mee voor mijn ontwerp.
Leuk hoor zo'n enquete op internet. Ik vond het wat zielig voor de vraagsteller, nu al 440 keer bekeken en slechts 4 reacties. Terwijl er ongeveer 440/30*4=58 bassisten de vraag gezien moeten hebben. KOMOP MENSEN help deze student. Dus ik dacht, laat ik het eens invullen.
Maarja, er is natuurlijk ook een nadeel. Gisteren werd ik door mijn dirigent aangesproken op mijn thuisrepeteer-gedrag. Je hebt ingevuld dat je 1 keer per week op je instrument speelt. Dat is 1 keer bij de vereniging en dus 0 keer thuis!!!!! Foei. Dus ik heb hem uitgelegd dat ik heb aangegeven met welke frequentie ik met die toeter aan het slepen ben. Daar gaat het de vraagsteller tenslotte om. Toch? Als Wilco ook wilt weten hoevaak ik thuis het apparaat uit de koffer haal en er zonder transportellende op speel, dan moet hij dat ook maar vragen. Kortom, de vraagstelling is niet duidelijk. En bij het interpreteren van de antwoorden moet hiermee rekening gehouden worden. Ik denk bijvoorbeeld dat harmangssl niet dagelijks 7 km met z'n toeter aan het slepen is. Ook moet Wilco niet denken dat ik maar 3 maanden ervaring heb met een groot instrument. Ik speel pas 3 maanden op de Es-bas, maar daarvoor heb ik al 20 jaar Bes-bas gespeeld. Maar hiernaar werd niet gevraagd. Evenmin als naar mijn favourite broodbeleg. Maar dit doet allemaal niet terzake, toch? Bij deze hoop ik mijn dirigent wat gerustgesteld te hebben. Maar mensen, vul deze lijst nu maar gewoon in. Wie weet worden we binnenkort verrast met een super handige oplossing voor het vervoeren van ons mooie instument. En voor de mensen die anders niet kunnen slapen: het is pindakaas. |
|
|
|
Wed 3 March 2010 - 11:56
Bericht
|
|
|
Nieuw lid ![]() Berichten: 4 Sinds: 1 December '06 De lustige Blazers Bb Bas - B&S GR51 Bb tuba - Perantucci PT50 |
Leeftijd : 57
Geslacht : Man Gepensioneerd Bes-bas (15kg) Waar bespeelt u uw instrument : thuis en in verenigingen Hoe lang speelt u al bes-bas : 10 jaar Hoe vaak speelt u : thuis dagelijks + 2x/week in vereniging Waar bewaart u instrument : thuis in hobby-kamer op tuba-staander Hoe vervoert u het instrument : met auto ( zonder koffer ) Afstand naar repetie-lokaal : 1km Problemen in het vervoer van instrument :in- en uitladen met koffer is veel te zwaar om tillen. Hoe lost u die problemen op : koffer thuis laten Oplossing : gig-bag die men op rug kan dragen , is veel handiger , ook om afstand auto-lokaal te overbruggen. Maar is best wel een dure investering. |
|
|
|
Wed 3 March 2010 - 18:58
Bericht
|
|
|
Nieuw lid ![]() Berichten: 9 Sinds: 8 December '08 geen Geen |
Leeftijd : 47
Geslacht : Man IT Bes-bas (15kg) en C-bas (12 kg) Waar bespeelt u uw instrument : alles binnen een straal van 150km rond Den Haag (behalve op zee maar dat zal vast ook nog wel komen) Hoe lang speelt u al bas : 5 jaar Hoe vaak speelt u : thuis 3x/week + 2x/week in vereniging Waar bewaart u instrument : thuis in hobby-kamer op tuba-staander Hoe vervoert u het instrument : met auto of trein Afstand naar repetie-lokaal : var van 5 tot 150 km Problemen in het vervoer van instrument :trappen en te laat komen en door een zittend orkest heen lopen Hoe lost u die problemen op : langzaam aan Oplossing : is er niet |
|
|
|
Mon 5 April 2010 - 11:33
Bericht
|
|
|
Nogmaals bedankt voor alle reacties! Voor mensen die het interessant vinden staat hieronder een samenvatting van mijn eindresultaat. Reacties hierop zijn zeer welkom!
Doel opdracht: Het ontwerpen van een transportmiddel voor een product groter dan een krat bier, en zwaarder dan 10 kilo. Gekozen richting: Het ontwerpen van een transportmiddel dat een bastuba kan vervoeren. Met name het tillen op de trap en het vervoeren achter een fiets wordt dieper op ingegaan. Extra wensen: Bij mijn gebruikerstest ondekte ik dat de tubaspelers die ik gesproken had ook enkele accessoires meenamen; een steuntje voor tussen hun benen (om de tuba op te laten steunen tijdens het spelen), een standaard om de tuba in te zetten als het niet gebruikt wordt, een lessenaar en een tas met bladmuziek. Die accessoires worden nu apart vervoerd. In mijn ontwerp wil ik ze ik ook een plekje geven. Oplossing; Na 5 weken gebruikersonderzoek en idee ontwikkeling heb ik 1 concept gekozen en daar een testmodel van gemaakt (foto's staan onderaan de post). Het ontwerp; De tuba kan zelf niet kleiner worden gemaakt. Aan het formaat van de koffer kan dus niks veranderd worden. - Om de koffer achter de fiets te kunnen hangen moet de tuba goed beschermd zijn; bij hobbels of drempels op de weg mag het niet beschadigd raken. Mijn oplossing daarvoor zijn luchtbanden (30 cm. in diameter) en een bekleding van 5 cm. dik schuim (veerkracht vergelijkbaar aan zittingen in bus en trein) aan de binnenkant van de koffer. De koffer kan door middel van haakjes in het handvat bovenop de koffer aan de bagagedrager vastgeklikt worden. - Om de accessoires te vervoeren kunnen er op de koffer extra koffertjes vastgeklikt worden; een koffer voor elk accessoire (zie tekeningen onderaan deze post). - Om de koffer op de trap te vervoeren kunnen de wielen apart ingeklapt worden. Het niet ingeklapte wiel kan dan over een rails naast de trap naar beneden gerold worden. Door rustpunten in de rails en een rem in de handvatten van de koffer kan worden voorkomen dat de koffer naar beneden schiet. De afmetingen; De koffer is ongeveer 1 meter hoog (exclusief hoogte van wielas tot de grond), <60 cm breed en 60 cm diep, en loopt naar boven toe schuin af. De bovenkant is dus ongeveer 50 x 40 cm. Materialen: Hard (zwart) plastic, alluminium, foam. Foto's: Tuba Album |
|
|
|
Mon 5 April 2010 - 14:31
Bericht
|
|
![]() Postend lid ![]() ![]() ![]() Berichten: 95 Sinds: 15 October '03 Excelsior Kloetinge Solo Cornet - Besson souvereign - DW 3 |
Het eerste plaatje doet me een beetje aan een kliko denken....
-------------------- |
|
|
|
Tue 6 April 2010 - 10:25
Bericht
|
|
|
|
|
|
|
Wed 7 April 2010 - 16:06
Bericht
|
|
![]() Bekend lid ![]() ![]() ![]() ![]() Berichten: 170 Sinds: 27 April '05 Brassband Concordia, KE, Bigband 2e Trombone - Courtois - Yamaha |
Toch erg leuk om te zien dat iemand er tijd in heeft gestoken om dit vervoersprobleem op te lossen!
|
|
|
|
Thu 8 April 2010 - 11:26
Bericht
|
|
|
Toch erg leuk om te zien dat iemand er tijd in heeft gestoken om dit vervoersprobleem op te lossen! Bedankt |
|
|
|
![]() ![]() |
|
Print Versie | Actuele tijd: 8 Sep 2010 - 14:05 |