Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

Reply to this topicStart new topic
Bombardon/Helicon vs Sousafoon, is dit een mogelijke vervanging
Bams
plaatsen Tue 2 February 2010 - 14:55
Bericht #1

Nieuw lid
*

Sinds: 2 February '10

Harmonie
Nut en Vermaak Zundert

Bb Bas
- Conn
- geen idee

Hallo, Ik ben nieuw hier op het forum, dus allemaal bedankt voor enige informatie die ik hier opdoe. Ben een beginnend Bb tubaspeler, die in zijn vrije tijd ook in een dweilorkest speelt.

Carnaval komt er aan, en normaliter leen ik een sousafoon van de harmonie waar ik in speel. Gezien het feit dat ik naast muziek maken ook graag een pint drink is een maagdelijk witte sous niet zo'n goed idee om mee te nemen op pad.

De dweilband waar ik in speel speelt vooral hard, en minder vaak ook echt goed, pleziermaken is het devies. qua laag hebben we 2 trombones en ik, niet echt veel dus.

Nu wil ik een eigen instrument kopen en een betaalbare vervanging voor een volwaardige sous is mogelijk een Bombardon. Er worden hier in de grensstreek (be/nl) veel Mahillons te koop aangeboden voor een fractie van de prijs van een sous. maar kan ik hier ook net zoveel volume uit krijgen? mijn partijen gaan niet laag, ik speel over twee octaven tot de lage Bb.

alle input is meer dan welkom aangezien ik eerlijk gezegd geen ervaring heb met oude instrumenten.

groet,
Ralph den Ridder
Go to the top of the page

+Quote Post
Bams
plaatsen Thu 4 February 2010 - 10:20
Bericht #2

Nieuw lid
*

Harmonie
Nut en Vermaak Zundert

Bb Bas
- Conn
- geen idee

Ik heb de gok gewaagd, met behulp van een tuner op mijn smartphone (wauw..techniek staat voor niets) bepaald dat hij in Es gestemd was, dus daar kon ik mee verder.

gister een klein gaatje gerepareerd in de koppelbuis naar het mondstuk, en datzelfde mondstuk uitgekookt (helaas past mijn eigen mondstuk niet vanwege een net wat grotere boring)
nu nog 30 jaar nicotine wegpoetsen. iemand ervaring met andere middelen dan soda? koperpoets is niet sterk genoeg is al proefondervindelijk vastgesteld.

klank is trouwens niet alles, maar meer dan genoeg voor een dweilband. ergo: geen geld voor een sous? een bombardon is ook niet voor de poes!

+Quote Post
zarniwoop
plaatsen Wed 3 March 2010 - 19:08
Bericht #3

Nieuw lid
*

Sinds: 8 December '08

geen

Geen

QUOTE(Bams @ Thu 4 February 2010 - 10:20) *
Ik heb de gok gewaagd, met behulp van een tuner op mijn smartphone (wauw..techniek staat voor niets) bepaald dat hij in Es gestemd was, dus daar kon ik mee verder.

gister een klein gaatje gerepareerd in de koppelbuis naar het mondstuk, en datzelfde mondstuk uitgekookt (helaas past mijn eigen mondstuk niet vanwege een net wat grotere boring)
nu nog 30 jaar nicotine wegpoetsen. iemand ervaring met andere middelen dan soda? koperpoets is niet sterk genoeg is al proefondervindelijk vastgesteld.

klank is trouwens niet alles, maar meer dan genoeg voor een dweilband. ergo: geen geld voor een sous? een bombardon is ook niet voor de poes!

Gefelicteerd: dit zijn gewoon de betere acties.
Er van uitgaand dat je die toeter niet voor het uiterlijk hebt zou ik de buitenkant ongemoeid laten. Binnenkant is een iets ander verhaal. Je zou kunnen overwegen het ding te laten schoonmaken bij een instrumentreparateur: die desinfecteert het dan ook (je zit er met je mond tegenaan en weet niet wie/wat dat allemaal ook al eens hebben gedaan.

Anders gewoon in bad met zeep en lauw water: nachtje laten staan en dan met een borstel erdoorheen. misschien zelfs herhalen. Voor werkeljik fenomenaal hardnekkig vuil is er de optie om bijvoorbeeld de mondbuis aan de ventielkant dicht te stoppen en de mondbuis vol met cocacola te gieten. Ook een nacht laten staan en dan lekker doorspoelen. De cola lost veel troep op. Nog beter schijnt dieselolie te werken maar of je die lucht goed weg krijgt weet ik zo niet: nooit geprobeerd. Die truuk met cola werkt geweldig bij dichtgegroeide mondstukken en de mondbuis is daar nu eenmaal het verlengde van.

+Quote Post
Bams
plaatsen Mon 8 March 2010 - 15:16
Bericht #4

Nieuw lid
*

Harmonie
Nut en Vermaak Zundert

Bb Bas
- Conn
- geen idee

Dank je!

Het instrument gaat binnenkort naar van Gorp om helemaal nagelopen te worden, en om het gaatje goed dicht te laten solderen.
ik heb het instrument schoon gekregen door hem een nachtje in een badkuip met soda te leggen, hem te poetsen, na te spoelen en vervolgens met lichte koperpoets hem op te poetsen. hij ziet er weer toonbaar uit en smaakt niet meer naar nicotine wink.gif was wel een hels karwij om te voorkomen dat die sodaoplossing bleef doorwerken, het was echt spoelen, spoelen, spoelen, nog een keer spoelen en poetsen tot ik een gat in de poetslap had zitten.

Spelen doet hij heerlijk, onverwacht licht en snel voor zulke grote ventielen, die nu alleen nog gigantische klonk- en andere geluiden maken wegens gebrek aan vilt ertussen.

Ben er al mee al erg blij mee. heb hem zeker niet voor de looks gekocht, maar toen we in het bejaardenhuis speelden herkenden een paar ouderen kem wel": "ej, zo ene speulden ze vruger ok bij nut en vermaak" Alleen die reacties maakten de aanschaf al meer dan de moeite waard!

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Leden lezen dit onderwerp (1 Bezoekers en 0 Anonieme Leden)
0 Leden:

RSS Print Versie Actuele tijd: 8 Sep 2010 - 14:35
Muziekfestival
World of Brass
Yamaha Europe
Majestic
sonoris
Henk RensinkMiraphone
van der Glas
Zwaluw Reizen
Adams
Besson